суббота, 4 апреля 2020 г.

6 клас Рівняння


2.Повторення вивченого матеріалу
Повторимо: “Продовжити незакінчене математичне речення”
1. Рівняння – це ...
/рівність, яка містить невідоме/.
Наприклад: х + 5 =17;  2х = - 10.
2. Корінь рівняння – це ...
/значення невідомого, яке перетворює рівняння у правильну рівність/.
3. Розв'язати рівняння – це означає...
/знайти всі його корені або довести, що їх немає/.
4. Протилежні числа – це...
/числа, які відрізняються тільки знаками/.
Наприклад: 5 і – 5 ; 0,12 і – 0,12.
5. У сумі протилежні числа дорівнюють ...
/нулю/.
2.Повторення вивченого матеріалу
Повторимо: “Продовжити незакінчене математичне речення”
1. Рівняння – це ...
/рівність, яка містить невідоме/.
Наприклад: х + 5 =17;  2х = - 10.
2. Корінь рівняння – це ...
/значення невідомого, яке перетворює рівняння у правильну рівність/.
3. Розв'язати рівняння – це означає...
/знайти всі його корені або довести, що їх немає/.
4. Протилежні числа – це...
/числа, які відрізняються тільки знаками/.
Наприклад: 5 і – 5 ; 0,12 і – 0,12.
5. У сумі протилежні числа дорівнюють ...
/нулю/.



Мотивація навчальної діяльності:

1. Прості рівняння:
х + 4 = 7;     5 – х = 12;     3х = 21; 
15 : х = 3;      0х = 8.
2.
Складні рівняння:
5(2х + 1) = 20
   Ми навчилися розв’язувати такі види рівнянь, застосовуючи наступні методи:
1. За правилами знаходження невідомих компонентів
арифметичних дій:
1) х + 4 = 7 /змінна х як невідомий доданок/ 
   5 – х = 12 /змінна х як невідомий від’ємник/
   3х = 21  /змінна х як невідомий множник/
   15 : х = 3 /змінна х як невідомий дільник/
   0х = 8 /змінна х як невідомий множник, але дане рівняння немає коренів/
2. Способом зведення подібних доданків:
2) -2х + = 24
    2х = 24
    х = 24 : 2
    х =12
Відповідь: х =12.
3. З використанням розподільної властивості множення:
3)Розв’яжемо дане рівняння спочатку, використовуючи спосіб знаходження невідомого компонента арифметичної дії множення, тобто шуканим буде невідомий множник (х + 8), тоді шукане невідоме х – як невідомий доданок:
    2(х + 3) = 8
    х + 3 = 8 : 2
    х + 3 = 4
    х = 4 – 3
    х = 1
Відповідь: х =1.
Зараз розв’яжемо дане рівняння, використовуючи розподільну властивість множення a(b + c) = ab + ac:
2(х + 3) = 8
2х + 6 = 8
2х = 8 – 6
2х = 2
Х = 2 : 2
Х = 1
Відповідь: х = 1.
4. Спільне використання способу зведення подібних доданків та розкриття дужок:
   Розв’язуючи рівняння, можна використовувати декілька способів. Розглянемо таке рівняння, в якому ви побачили, що до лівої частини рівняння можна застосувати розподільну властивість множення
4) 2(х + 3) = - 4х +2
  2х + 6 = - 4х + 2
? ? ?.
   Подальші дії ми ще не можемо виконувати, але вже на сьогоднішньому уроці навчимося і виконаємо пізніше, застосовуючи новий досконаліший спосіб розв’язання. Для цього спочатку повернемося до розв’язаного  рівняння 2(х + 3) = 8.


2(х + 3) = 8
х + 3 = 8 : 2
х + 3 = 4 
х = 4 – 3
х = 1
Відповідь: х =1.


    Випишемо дане рівняння і застосуємо новий спосіб для його розв’язання.
   Новий спосіб розв’язання:
2(х + 3) = 8
х + 3 = 8 : 2
х + 3 = 4 
/Додамо до обох частин число -3, щоб зліва отримати тільки один компонент змінну х/
х + 3 + (-3) = 4 + (-3)
х = 4 – 3
/Доданок 3 з лівої частини “перестрибнув” до правої, змінивши знак на протилежний/
х = 1
Відповідь: х = 1.
   Бачимо, що дане рівняння має один корінь х = 1, незважаючи на те, що ми розв’язали двома різними способами. Таким чином, ми вивели першу властивість рівняння:
Властивість №1:
Якщо який-небудь доданок перенести з однієї частини рівняння до іншої, змінивши при цьому його знак на протилежний, то отримаємо рівняння, яке має ті самі корені, що й дане.

Тобто, повернемося до рівняння, яке ми не вміли розв’язувати, а саме:
2х + 6  =  - 4х + 2 
Ліва          Права
/Перенесемо доданок – 4х з правої частини рівняння в ліву, а доданок 6 перенесемо з лівої частини в праву, змінивши знаки даних доданків на протилежні/
2х + 4х = 2 – 6
6х  = - 4
х = - 4 : 6
х = -  
Відповідь: х = -  .
   Закріпимо №1159 
7х = - 30 + 2х
7х – 2х = - 30
5х = - 30
х = - 30 : 5
х = - 6
Відповідь: х = - 6.

      А зараз по-іншому знайдемо змінну х, застосовуючи наступні дії:
5х = - 30 /Поділимо обидві частини рівняння на  5/
(5 : 5)х = - 30 : 5
х = - 6
Відповідь: х = - 6.
   Розглянемо таке рівняння: 
 * х = 5 /Домножимо ліву  та праву частини на 4, оскільки      * 4 = 1/
4 *  х = 5 * 4
х = 20
Відповідь: х = 20.
   Перевіримо чи правильно знайдений корінь рівняння, розв’язавши рівняння способом знаходження невідомих компонентів арифметичних дій:
             * х = 5
          х = 5 :  
          х = 5 * 4
          х = 20
     Відповідь: х = 20.
   Тож, розв’язуючи дане рівняння двома способами, отримали корені рівняння однакові, а це значить, що ми маємо право застосовувати другу властивість рівняння
Властивість №2:
Якщо обидві частини рівняння помножити (поділити) на одне й те  саме відмінне від нуля число, то отримаємо рівняння, яке має ті самі корені, що й дане.
   Закріпимо застосування даної властивості при розв’язуванні рівнянь № 1169 (1) на 9 балів, № 1177 (1) на 12 балів.
№ 1169 (1). 
/Домножимо ліву та праву частини рівняння на 24, так як найменше спільне кратне 8 та 3 є 24/
  
(х + 0,4) 4 = (0,7 – х) 8
4х + 1,6 = 5,6 – 8х
4х +8х = 5,6 – 1,6
12х = 4
х = 4 : 12
х =  
Відповідь:  х =  .
№ 1177 (1)
3(6х – 1) = 2(9х +1) - 10
18х – 3 = 18х + 2 – 10
18х – 18х = 2 – 10 + 3
0х = - 5
Відповідь: не має коренів
Домашнє завдання /відтворює номери, які аналогічні номерам, розв’язаним на уроці/: 
•Прочитати п.40, с. 223; вивчити основні властивості рівняння;
•Середній рівень: №№1160 (1 стовпчик), 1162 (2, 4); 
•Достатній рівень: №1172 (1);
•Високий рівень: №1178 (2).