пятница, 3 апреля 2020 г.

6 клас Математика

Тема тижня   Рівняння  


Перевірка вміння дедуктивно міркувати.
1) Якщо сума двох чисел дорівнює нулю, то ці числа
2) Якщо сума послідовних двох чисел:
  а) дорівнює 11, то ці числа …
  б) дорівнює  - 15 , то ці числа ..
3) Якщо сума послідовних трьох чисел дорівнює 0, то ці числа ..
4) Значення виразів  а+10  і  25 рівні, якщо (а=15), як називається рівність     а + 10 = 25? Як називається число 15?



Вивчення нового матеріалу  (Казка)
     Сьогодні ми познайомимося ближче з жителями двох математичних країн: країни Невідомих і країни чисел. Вони сусіди і часто ходять один до одного в гості. Для того, щоб дізнатися де розташовані ці країни нам не потрібно діставати мапу, достатньо записати рівняння:
                   8х – 4 = 5х + 5.
       Отож, ознайомтесь:  частина рівняння, що ліворуч, - це країна Невідомих, знак «=» -  кордон, а частина, що праворуч – країна Чисел.  Ми бачимо, що не всі жителі країн зараз вдома. «-4» - число, йому слід бути в країні Чисел, 5х – невідоме, його країна Невідомих.  На кордоні діє паспортна система, де паспорт – знак кожного числа. Щоб перейти кордон і потрапити додому, або навпаки піти в гості, потрібно змінити знак. Отже, числу «- 4», щоб потрапити додому, потрібно змінити знак під час переходу через «=», аналогічно  і для 5х.
    Отримаємо рівняння:  8х – 5х = 5 + 4.
Тепер усі дома, можна розв’язувати рівняння 3х = 9
                                                                               х = 9 : 3
                                                                               х = 3.
     Продовжимо наші мандри у світі Знань.

12х + 6 = 8х – 22;                                                                                     
12х – 8х = - 22 – 6;

 4х = - 28;
х = - 28 : 4;
х = - 7;           
Відповідь:   - 7.

Тепер спробуємо сформулювати правило. . .
     Розглянемо рівняння 3(х – 6) = 4х – 26, це рівняння відрізняється від попередніх.  Нам потрібно розкрити дужки (повторюється розподільний закон множення), і тоді ми отримаємо вже знайомі нам рівняння.
           3х – 18 = 4х – 26;
           3х – 4х = - 26 + 18;
- х = 8;
           х = 8 : (-1);
           х = - 8;
          Відповідь: -8.

1)  5х – 2 = 7х + 11;         2)   5 – 2у = у + 8;         3) 7(4х – 5) = 15х + 4;
          5х – 7х = 11 + 2;                - 2у – у = 8 – 5;           28х – 35 = 15х + 4;
          - 2х = 12;                            - 3у = 3;                       28х – 15х = 4 + 35;               
          х = 12 : (- 2);                      у = 3 ׃ (-3);                   13х = 39;
          х = - 6;                                у = -1;                           х = 39 : 13;
   Відповідь: -6.                  Відповідь: - 1.                  х = 3;
                                                                                     Відповідь: 3.
4)  6(2х – 1) = 10х – 2;          5) 3(7х + 5) = 5(3х + 6) + 3;
      
    Відповідь:                         Відповідь: 

6)   17,2 – (х + 4,8) = 6 – 1,9;       7) 4х – 2х – 2 = 5(х – 1).
     
   Відповідь:                             Відповідь: 
Hозв’язання рівнянь – цікаве і корисне заняття. 
Ще раз формулюється правило. 
Пропоную учням вдома скласти свою версію казки, яка вчитиме їх розв’язувати рівняння.