воскресенье, 5 апреля 2020 г.

8 клас Геометрія

Отже, ми сьогодні маємо вивчити теорему Піфагора.(записати тему у зошит!!!)
Вправа „Мозковий штурм”:
1. Який трикутник називають прямокутним?
2. Сформулюйте властивість катета, що лежить проти кута в 300.
3. Продовжити речення:
-        сума кутів у трикутнику дорівнює....
-        кут, що дорівнює 90називають ....
-        сума двох гострих кутів прямокутного трикутника дорівнює....
-        сторони прямокутного трикутника, які утворюють прямий кут, називають ...
Теорема Піфагора — одна з основних у евклідовій геометрії. Завдяки їй можна довести більшість тео­рем геометрії та розв'язати не одну задачу. Легенда стверджує, що Піфагор після відкриття цієї теореми на знак глибокої вдя­чності богам здійснив гетакомбу — приніс в жертву аж сто биків. Зрештою інші автори подібний вчинок приписують Фалесу за ві­дкриття ним того, що вписаний кут, який спирається на діаметр, є прямим. Як би там не було, але теорема Піфагора — справді фундаментальний геометричний факт, на якому базується уся теорія вимірювання геометричних фігур (їх довжин, площ і об'є­мів). Тому її потрібно добре засвоїти.Отже, ми сьогодні маємо вивчити теорему Піфагора.(записати тему у зошит!!!)
Вправа „Мозковий штурм”:
1. Який трикутник називають прямокутним?
2. Сформулюйте властивість катета, що лежить проти кута в 300.
3. Продовжити речення:
-        сума кутів у трикутнику дорівнює....
-        кут, що дорівнює 90називають ....
-        сума двох гострих кутів прямокутного трикутника дорівнює....
-        сторони прямокутного трикутника, які утворюють прямий кут, називають ...
Теорема Піфагора — одна з основних у евклідовій геометрії. Завдяки їй можна довести більшість тео­рем геометрії та розв'язати не одну задачу. Легенда стверджує, що Піфагор після відкриття цієї теореми на знак глибокої вдя­чності богам здійснив гетакомбу — приніс в жертву аж сто биків. Зрештою інші автори подібний вчинок приписують Фалесу за ві­дкриття ним того, що вписаний кут, який спирається на діаметр, є прямим. Як би там не було, але теорема Піфагора — справді фундаментальний геометричний факт, на якому базується уся теорія вимірювання геометричних фігур (їх довжин, площ і об'є­мів). Тому її потрібно добре засвоїти.

Для вас я підготувала історичні відомості про Піфагора та теорему, що носить його ім'я.
Піфагор жив у VI ст. до н.е. в Давній Греції. Він народився близько 580 р. до н.е. на острові Са­мос. Батьком Піфагора був Мнесарх, різьбяр по кош­товних каменях. Ім'я матері Піфагора невідоме.
Піфагор багато подорожував, його ім'я було оточене багатьма легендами, тому тепер важ­ко визначити, що зробив він сам, а що запозичив у інших. Залежність між сторонами прямокутного трикутника була відома ще за 1000 років до Піфагора в Давніх Вавилоні та Єгипті. Піфагору, оче­видно, належить доведення цієї теореми і широке застосування її під час розв'язування задач.
Землеміри Стародавнього Єгипту для побудови прямого кута чинили так. Мотузок діли­ли вузлами на 12 рівних частин і кінці зв'язували. Потім мотузок натягували на землі так, щоб утво­рився трикутник із сторонами 3, 4 і 5 поділок.

Кут трикутника, протилежний стороні, яка має поділок, був прямий. Тому прямо­кутний трикутник із сторонами 3, 4, 5 одиниць називають єгипетським або піфагоровим.

























Підведення підсумків уроку.
·     Яке відкриття ми сьогодні зробили?
·     Хто зможе нагадати, як формулюється теорема Піфагора?
·    Яку практичну користь дає нам теорема Піфагора?
·    До яких трикутників застосовують теорему Піфагора?
Отже, сьогодні ви познайомилися з найвідомішою теоремою планіметрії – теоремою Піфагора. Тому люди пам'ятають Піфагора дві з половиною тисячі років. Ось чому серед знаменитих олімпійських чемпіонів він довго залишиться найвідомішим, тому що йому випало щастя перемогти не тільки супротивників, але й перемогти час.
Діти, попереду у вас ще багато різних теорем життєвих та геометричних. Можливо, з часом теорема Піфагора буде здаватися вам дуже простою. Але сьогодні ви подолали певний рубіж, ви стали розумнішими на цілу теорему – теорему Піфагора, – цікаву, могутню, вічну.
А закінчити урок я хочу словами:
Життя – театр, а всі ми в нім актори,
Ми знаємо багато різних див,
Та пам’ятати будем Піфагора,
Що теорему «золоту» створив.
Ось і закінчився наш урок.
Час невпинно й швидко так летить.
Ви до знань зробили новий крок.
Хай у всьому завжди вам щастить!
Дякую, що працювали гарно,
Часу ви не витрачали марно,
Дякую за дисципліну на уроці
І бажаю успіхів у цьому  році!

Урок 2
Продовжуємо вивчати теорему Піфагора

Без ентузіазму – ніякої математики!
Коли відкриваєш нове, не забувай старого
Навчився сам – навчи двох товаришів.
Мало хотіти, треба діяти!
Чому?!
Математика – гімнастика розуму!
Світ, що нас оточує, - це світ геометрії. Тому запрошую вас до його пізнання і нехай сьогоднішній урок стане ще одним віконцем у дивовижний і цікавий математичний простір.
Пам 'ятка для учня
      1.        Будь уважним.
      2.        Активно пізнавай та аналізуй нове.
      3.        Самостійно встановлюй зв'язки відомого з невідомим.
      4.        Учись відчувати радість відкриття.

Я сподіваюсь на нашу співпрацю, свідоме засвоєння матеріалу уроку. Запишіть, будь-ласка, число, класна робота.
          У кулачному бою на  58-й Олімпіаді, яка проходила в 548 році до н.е. брав участь один із давньогрецьких математиків. Переказують, що через малий зріст судді не хотіли допускати його до змагань.
          - Можливо, - заперечив молодий вчений, - мій вигляд і не викликає у вас довіри. Але я буду наносити удари з такою математичною точністю, що супротивникові стане жарко. Моя глибока віра в число – це моє життєве кредо.


І він додержав свого слова – став чемпіоном з цього виду спорту і утримував цей титул ще на кількох олімпіадах.

          То ж нехай його слова: „Тимчасова невдача краща від тимчасової удачі” стануть девізом нашого уроку.

Сьогодні на уроці я пропоную вивчити: теорему нареченої, теорему німфи, теорему метелика, теорему 100 биків, розглянути «втечу убогих» і «міст ослів».
У вас може виникнути запитання: чому так багато теорем на один урок? Цілком вірно: ці назви стосуються всього однієї теореми.
Щоб дізнатися про її автора, ви повинні розгадати кросворд та у виділеній частині прочитати закодоване слово.



1. Як називаються трикутники, сторони яких відповідно пропорційні?
2. Як називається відрізок, що виходить з вершини кута трикутника і ділить його навпіл?
3. Ім’ям якого вченого названо теорему: якщо паралельні прямі, які перетинають сторони кута, відтинають на одній його стороні рівні відрізки, то вони відтинають рівні відрізки і на другій його стороні?
4. Сторона прямокутного трикутника.
5. Хорда ділить коло на дві … .
6. Як називається сторона трикутника, що лежить проти прямого кута?
7. Як називається чотирикутник, у якого дві протилежні сторони паралельні?